menu Meny

Köpvillkor Tindeberg.se

Följande köpvillkor gäller för friluftsprodukter och annan lös egendom (nedan kallade produkterna) av Tindeberg AB, organisationsnummer 556813-4489, (nedan kallat Tindeberg), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och Tindeberg. Vid försäljning till konsument tillämpar Tindeberg de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Tindebergs nätbutik (www.tindeberg.se) kallas nedan Tindeberg.se.

Säljare är:

Tindeberg AB
Postadress: Tindeberg AB c/o Bring Warehousing
Skåpvägen 3, 55652 Jönköping
E-mail: kundservice@tindeberg.se
Telefon: 08-5500 6050
Organisationsnummer: 556813-4489

Produkter

Produkter som säljs av Tindeberg kan användas i Sverige. Produkterna har en svensk manual i fysisk form när produkterna kräver det. På Tindeberg.se har vissa produkter en tillhörande instruktionsfilm för exempelvis monteringsinstruktion.

Beställning

Beställning av produkterna sker via nätbutiken Tindeberg.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Tindeberg bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse via e-post. Tindeberg ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Tindeberg förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i Tindebergs sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan ej garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls Tindeberg rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i Tindebergs sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Tindeberg ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan. När kunden har lagt en beställning kan Tindeberg inte ändra i beställningen, returvillkoren gäller.

Leveransvillkor

På Tindeberg.se ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad tillkommer alltid vid beställning av produkter (förutom vid fraktfritt postpaket då kunden lägger en beställning på 1000 kr eller mer). Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Tindeberg levererar produkterna i samarbete med Bring och DHL. Tindeberg levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 2 till 3 arbetsdagar om produkterna finns på Tindebergs lager. Om produkter beställs på begäran från leverantörens lager är leveranstiden normalt 7 till 14 arbetsdagar till vårt lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på Tindeberg.se under varje specifik produkt.

Vid leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet. Om kunden vill ändra namnet på paketet, ändra leveransadress eller låta paketet ligga längre måste detta tas direkt med transportören, Bring.

I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställda produkter debiteras kunden en hanteringsavgift på 500 kronor.

Om långvariga leveransförseningar uppstår, meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Tindeberg. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till kundservice@tindeberg.se och Tindeberg återbetalar erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att skriftlig hävning har inkommit. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Tindebergs leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Tindeberg. Tindeberg förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Tindeberg ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Tindeberg.

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Tindebergs kundtjänst inom skälig tid. Tindeberg uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att packa upp produkter och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Tindebergs kundtjänst på e-post: kundservice@tindeberg.se eller telefon: 08-5500 6050. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

Tindeberg erbjuder fri frakt när kunden beställer varor med ett samlat belopp på 1000 kr eller mer. Vid fri frakt benyttjas det billigaste fraktsättet.

Priser och betalning

De priser som anges på Tindeberg.se är inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveranssätt. Fraktkostnad står med i totala kostnaden för beställningen.

Kampanjerbjudanden på produkter gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges av Tindeberg.

Rabattkoder kan endast användas enskilt, kan ej kombineras med varandra.

Köpet kan efter ditt val göras upp igenom bank- eller kreditkort (Visa och Mastercard). Vid användning av kort kommer summan plus 1SEK blir reserverat på kortet vid beställning. Kortet blir belastat först vid tidpunkten då leveransen skickas från Tindeberg och utan den extra kronan.

Obetalda paket kommer att belastas med en summa på 500 kr inkl moms, plus frakt tur och retur av gällande order för att täcka våra kostnader. Om betalningen skulle fattas, vill kravet, efter för utgående varning, bli skickat till inkasso. Rätt till att ångra har endast privatpersoner och paketet måste hämtas ut eller returneras av köparen för att uppfylla kraven i lagen om distansavtal.

Bedrifter kan söka om kredit genom att skicka en e-post med bedriftens organisationsnummer till kundservice@tindeberg.se.

Om du väljer att betala med Klarna, klicka in här för att läsa mer om Klarnas köpvillkor.

Betalningssäkerhet

Tindeberg garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Tindeberg.se är säkra. Tindeberg erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med PayEx, Nordens främsta expert på betalningar med en gedigen kompetens inom betalningslösningar på internet. PayEx tjänst är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med kort skickas kunden vidare till en säker sida där kunden tryggt kan fylla i sina kortuppgifter och genomföra betalningen. Tindeberg hanterar aldrig kundens kortuppgifter. Kunden kan endast handla med kort utställda inom Norden.

Säkerhet och sekretess

All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att Tindeberg lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Tindeberg dokumenterar viss kommunikation som Tindeberg har med kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av Tindeberg.

Tindeberg kommer inte att lämna ut kundens personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har kunden rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Ångerrätt

Vid retur ska sändningsetikett skrivas ut från www.tindeberg.se/returlapp. Returen lämnas in på ombud som hanterar paket för Bring eller DHL. 

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten gäller endast om produkten är i oförändrat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten. Tindeberg betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit in till Tindebergs returavdelning.

Kunden har ej ångerrätt på:

  • Digitalt innehåll på USB-minne, CD- och DVD-skivor när förseglingen är bruten.
  • Förseglade varor som inte är ägnade för retur av hälsa eller hygienisk orsak (t.ex. säkerhetsutrustning för klättring, underkläder och kroppsnära träningskläder)
  • Varor som är tillverkade efter kundens specifikationer (t.ex. uppmätt rep på specifikation, skidor och monterade bindningar) 
  • Varor som försämras eller har kort bäst före datum
  • Varor med personlig design
  • Demo-ex produkter

Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Vid retur skall alltid returen registreras på www.tindeberg.se/returlapp Genom denna portal genereras frakthandlingar för att återsända returen till Tindeberg. Lämna in returen på ett ombud som hanterar paket för DHL eller Bring samt kom ihåg att du får ett inlämningskvitto på din retur, detta för säkerhet och spårning av returen.

Om kunden vill byta en produkt skall produkten returneras, varav Tindeberg betalar tillbaka erlagt köpbelopp och kunden kan lägga en ny beställning.

100 dagars öppet köp - vid obruten förpackning

Vid retur ska sändningsetikett skrivas ut från www.tindeberg.se/returlapp. Returen lämnas in på ombud som hanterar paket för Bring eller DHL. 

Som kund hos Tindeberg.se har du 100 dagars öppet köp på produkter som du inte har brutit förpackningen på. Förpackningen får inte vara skadad eller förstörd på något sätt. Om produkten inte har en särskild förpackning utan levererades lös i ett paket skall samtliga märken, klisterlappar, etiketter etc. sitta kvar på produkten. Produkten skall returneras i helt oförändrat skick och får inte vara använd. Returen återsänds likt rutinerna för 14 dagars ångerrätt. 

100 dagars öppet köp gäller inte på digitalt innehåll, förseglade varor, varor som är tillverkade efter kundens specifikationer, underkläder, varor som försämras eller har kort bäst före datum.

Garanti och reklamationsrätt

Tindeberg säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av Tindeberg, varpå kunden erhåller fri reparation alternativt ny produkt. Produktgarantin gäller inte då Tindeberg ej kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller ej vid handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis.

Reklamationer (frakthandling) och serviceärenden

Vid reklamationer, service och garantiärenden skall du alltid kontakta vår kundtjänst via e-post kundservice@tindeberg.se eller telefon: 08-5500 6050. Tindeberg hanterar reklamationer via egen reparation och om ytterligare service är nödvändig används utvalda samarbetspartners.

Tindeberg bekostar endast returen när du följer rutinerna på www.tindeberg.se/returlapp. Denna retursedel kan klistras på paketet och skickas kostnadsfritt. Kom ihåg att du får ett inlämningskvitto på din retur, detta ifall paketet skulle bli borta.

Vi kan inte ersätta fraktkostnad om du har skickat en reklamation på egen hand.

Skickar du in en retur är du ansvarig för produkten fram tills vi har mottagit varan från transportören. Detta gäller också om varan skulle försvinna eller bli skadat på något sätt.

Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler.

Tvister och lagval

Vid frågor gällande hänvisas kunden till Tindebergs kundtjänst via e-post: kundservice@tindeberg.se eller telefon: 08-5500 6050.

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. 

Tindeberg följer som regel Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer om en tvist uppkommer.

Adressen till nämnden är:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
Tel:+46 (0)8-508 860 00
www.arn.se

Kunder kan även vända sig till EU:s Online Dispute Resolution - http://ec.europa.eu/consumers/odr

2016-09-14

Stäng
1000 kr kvar till fraktfri leverans!
0 av 1000