menu Meny

TINDEBERG.SE TEAM

Tindeberg.se samarbetar med ett knippe friluftsentusiaster, vi kallar dem Tindeberg Team. Vi får följa med på deras äventyr och låter oss inspireras av deras upplevelser i vår vackra natur. Våra vänner i Tindeberg Team har olika bakgrund, intressen och i varierande åldrar. Men gemensamt är kärleken för natur och friluftsliv. Med hjälp av dessa äventyrliga, härliga människor önskar vi att sprida vår glädje för friluftsliv vidare till fler. Tillsammans ska vi inspirera, informera och engagera, utan att lämna våra fotspår i naturen

— Johan Niska —

Johan Niska
  • Namn: Johan Niska
  • Född: 1977
  • Från: Karlskoga
  • Intressen: Klättring och skidåkning
  • Vill du se Johans favoritprodukter? Se dem på Johans favoriter

Jag heter Johan Niska, är 40 år och är nära examen på den två år långa Fjälledarlinjen på Storumans Folkhögskola. Jag är född och uppvuxen i Värmland. Naturen, friluftslivet och äventyret har alltid funnits i mitt liv. Fallenheten för logik och problemlösning ledde mig efter skolåren tidigt in i en karriär inom telekom. Jag började mitt yrkesliv som utbildare, men kom snabbt in i den operativa verksamheten. Efter drygt 15 år valde jag att avsluta min karriär och växla till något som låg i linje med mina intressen. Friluftsliv, utbildning och ledarskap. Det var en lärorik vändning. Friluftslivet och klättringen lockade mig mer än jobbet på kontoret. Jag tog ett steg tillbaka, släppte fram yngre kollegor och sa upp mig. Jag tänkte, det är så det ska vara. Sluta när du är nöjd. Framför väntade en helt ny värld att utforska.

Allt började egentligen med skogsmulle i tidig ålder. Min profil är ledarskap och utbildning. Områden jag helst jobbar inom är klättring och fjäll. Det är även där mina största intressen ligger. Min kunskap är bred och jag har erfarenhet inom bland annat klättring, skidåkning, dykning och jakt. Som aktiv inom friluftslivet har jag fått känna på att jobba i en riskmiljö, både som guide och instruktör. Jag är tacksam för det jag fått uppleva och ser fram mot min nya karriär. Det är skönt att jag hittat min väg tillbaka.

Samarbetet med Tindeberg känns spännande. Jag upplevde att de etablerade svenska återförsäljarna hamnat i ett låst läge och Tindeberg kom in som en frisk fläkt. Jag hoppas att mitt medverkande kan bidra till en mer dynamisk marknad, som gynnar både kunder och återförsäljare.

Följ mig gärna på Instagram under @johanniska och hör gärna av dig om du är på samma plats som jag.

Vi ses därute.

• Från: Nynäshamn
  • Intressen: Klättra, resa, upptäcka och äventyra
  • Vill du se Douglas favoritprodukter? Se dem på Douglas favoriter

Jag heter Douglas Asplund.

Jag är 25 år gammal uppvuxen och bosatt i Nynäshamn. För mig är Nynäshamn det perfekta stället att bo på, lagom nära pulsen i storstan men också med ett behagligt avstånd ifrån det. Här är nära till havet men också nära till naturen och det enskilda. Som ung var jag alltid fascinerad utav stora äventyrliga bedrifter, såsom när Göran Kropp cyklade till Nepal fram och tillbaka och besteg Mount Everest.

Det kunde också vara andra former av äventyr, personer som backpackade eller cyklade runt i världen. Men framförallt var jag intresserad av höga berg. Jag minns första gången jag såg Mount Everest från flygplansfönstret påväg till Thailand. Då satt jag som fastklistrad, det var en av de mäktigaste upplevelserna jag varit med om. Jag minns hur jag så gärna ville vara en äventyrare, men hur det på något sätt bara kändes som en dröm och ingenting för mig att faktiskt satsa på. Så jag levde på som vanligt och efter min naturvetenskapliga utbildning på gymnasiet började jag jobba på den lokala ICA-butiken.

Klättringen tog sig in sent i mitt liv. Två av mina vänner bjöd in mig till att pröva på, det var på en uppsprängd klippa bredvid en liten bilväg i Nynäshamn som jag först testade på. Intresset för klättring tog sig sedan naturligt. Klättertillfällena blev fler och fler, vi hängde på klippan på sommaren, och isklättrade på vintern. Det var en så bra anledning till att komma ut i naturen för en stund och få lämna vardagen hemma.

På en nyårsfest år 2014-15 började en av mina närmaste vänner prata med mig om hur han planerade att genomföra en resta till Kaukasus i Ryssland och bestiga Elbrus den kommande sommaren. För mig kändes detta som en uppenbarelse, det var självklart att även jag skulle med. Och så blev det, ett halvår senare satt han och jag fastklistrade i ett tält på 5000m höjd med en extrem snöstorm utanför. Några dagar senare var vi nere, vi nådde aldrig toppen. Men för mig var det de bästa jag någonsin gjort och bara två veckor efter hemkomst var nästa äventyrsresa bokad.

Mina ögon för världen hade öppnat sig och intresset för att utforska och utmana den blev stor. Idag är äventyren och upplevelserna en central del av mitt liv. Antingen korsar jag landsgränser på en cykel eller befinner mig på ett högt berg ute i världen. För mig är toppbestigningar det ultimata målet, ett tydligt mål gör resan dit mycket roligare, och det är för mig det viktiga. Gärna kombinerar jag toppbestigningen med en längre cykelsträcka eller en vacker vandring.

Idag ligger mitt fokus på att leva ett allt mer upplevelserikt liv, att skapa fler möjligheter för mig att fortsätta utforska och utmana alla de vackra platser världen har att erbjuda. Men jag vill framförallt vara med och utveckla svensk höghöjdsalpinism till nya nivåer .

Följ mig gärna på Instagram under @douglasaspl.

Vi ses!

• Från: Uppsala
  • Intressen: Extremsport och friluftsliv
  • Vill du se Hellas favoritprodukter? Se dem på Hellas favoriter

Sedan barnsben har jag har en stor kärlek för djur och natur. Samtidigt alltid älskad höga höjder och drömt om att flyga. Med fascination för framförallt hästar valde jag att utbilda mig på för naturbruksgymnasium med hästinrikting och därefter en universitetsutbildning till hippolog. Därefter har jag arbetet i tävlingsstall utomlands, bedrivit en stor ridskola på Cypern, drivit eget företag med inridning och träning av hästar, utbildat ryttare och haft några extrajobb på ridskolor i Sverige.

När en god vän och jag upptäckte gemensamma drömmar om att flyga bestämde vi oss för att göra ett äventyrsår 2006 för att testa så mycket som möjligt. Målet var ett äventyr varje månad och vi lyckades utföra 9 av 12 äventyr. Vi provade bland annat skärmflyg, fallskärmshoppning, klippklättring, isklättring och forsränning. Vi båda fastnade för fallskärmshoppning och gick året därefter en kurs för att ta eget certifikat. Idag har jag hoppat fallskärm i 11 år och många dörrar öppnades i samband med detta. Jag började uppmärksamma fler flygsporter och sökte dessa i flera år med hade aldrig råd att fullfölja allt detta. Istället fick jag fantastiska kontakter inom flera sporter och idén med att skapa ett event som innehöll alla flygsporter under en och samma vecka växte. Så jag skapade eventet Extreme Sports Gathering (ESG) som går under en vecka årligen i april i Riksgränsen. 2018 är det sjätte eventet i rad.

ESG öppnade upp flera stora möjligheter och hård arbete har gett fantastiska resultat. Idag har jag stöd med utrustning från flera stora företag och när jag fick frågan från Tindeberg.se att bli en av deras ambassadörer kom det helt rätt i tiden. Jag ser verkligen fram emot att testa olika produkter och hoppas kunna lyfta fram extra mycket de märken som värnar om miljö och natur. Bra kvalitet som är framtaget med respekt för naturen är det jag brinner för.

Jag älskar också att resa och möta olika länder och kulturer. Det skapar ett öppet tänkande och ödmjuk inställning till människor, djur och natur. Hemma är där min resväska står, men hem-hem är Uppsala dit jag alltid återvänder.

I sommar hittar ni mig på fri fot i Sverige och Europa boendes i min Tentipi, och flygandes så ofta det går.

Instagram hittar du mig under @hellaintheblue.

Vi ses.

/Hella Stening

Vi är väldigt glada och stolta över våra nya medlemmar i Tindeberg Team. Det ska bli spännande att följa med och inspireras av teamet på deras olika äventyr. Tillsammans är vi Tindeberg Team!

Stäng
1000 kr kvar till fraktfri leverans!